sokmotoroptimering

Konvertering betyder att du lyckas få din besökare att göra det du vill på din hemsida. Det kan vara att besökaren köper något, laddar ner en fil, prenumererar på nyhetsbrev, tar kontakt med dig etc. Detta är naturligtvis väldigt viktigt. För en webbutiksägare kan även en liten procentuell ökning av konvertering på hemsidan betyda mycket.

Att ta hand om sina besökare och aktivt jobba med konvertering är en aspekt som ofta glöms bort då fokus ofta helt och hållet ligger på att driva trafik till hemsidan genom sökmotoroptimering, annonser och annat.
2 av 100 besökare på en vanlig hemsida eller e-handel blir i snitt kunder. Dvs konverteringsgraden ligger på 2%. Resterande 98 försvinner till konkurrenter eller köper inte alls. Har du 2 av 100 som blir kunder idag och lyckas att konvertera 3 av 100 så har du ökat din försäljning med hela 50%! Här nedan kommer 5 enkla sätt att öka konvertering på din hemsida.
öka konvertering på din hemsida

1. Användarvänlig design

För att fler av dina besökare ska konvertera till kunder måste din hemsida först och främst ha en användarvänlig design dvs att det är enkel att använda hemsidan, oavsett vilken enhet man använder.

Se till att:

  • Det är enkelt att navigera på hemsidan
  • Hemsidans meny har en logisk struktur
  • Texten är lättläst
  • Att hemsidan laddar snabbt
  • Mobilanpassad

2. CTA-knapp

Vad vill du att besökarna ska göra på din hemsida? I de flesta fall vill man att besökaren ringer, mailar, bokar en tid, fyller i en intresseanmälan etc. Det måste vara tydligt var de ska klicka för att komma vidare i processen! Helst ska man lägga upp telefonnummer, mejladress, bokningsknapp uppe i sidhuvudet där det alltid syns på alla sidor. Ett bra tips för att öka konvertering på din hemsida kan också vara att använda andra färger på dina Call-to-actions än de färger du vanligen använder på hemsidan. Risken är att de annars smälter in i designen och blir osynliga.

3. Betyg och recensioner

Dina kunder påverkas ofta av vad andra tycker så lyft bra fakta som stärker kunderna i köpbeslutet.

4. Trust badges

En “trust badge” är helt enkelt en bild du använder på hemsidan för att besökaren ska känna sig mer säker. Beroende på vad du säljer så kan det vara olika badges som fungerar bäst.

Typiska i Sverige är:

  • Klarna
  • Payson
  • Trygg E-handel
  • Soliditet Rating

5. Unika erbjudande

Gör något för dina kunder som ingen annan gör. Kan du spara dem tid eller pengar då har du den absolut bästa erbjudandet. Det kan till exempel vara % rabatt på någon tjänst eller t ex gratis frakt.