strategi

Från oro om bedragare till missuppfattningar om mätning, de typiska orsakerna till rädsla för SEO. Men det finns mycket att vinna på att komma förbi dina tvivel.

Sökmotoroptimering (SEO) är en av de många aspekterna av digital marknadsföring som kan verka som ett främmande koncept till en hel del företagare. Av den anledningen finns det en hel del missuppfattningar. Men vid närmare granskning, det finns egentligen ingen anledning att undvika att införa  SEO i din marknadsföring. Låt oss ta en titt på några av anledningar:



1. SEO är för komplicerat

SEO är ingen promenad i parken. Men samtidigt är det ingen rocket science. Digital marknadsföring är en ständigt växande tjänst. Där en strategi som fungerar en vecka kan mycket väl bli föråldrad nästa vecka.
Det finns en hel del desinformation om SEO ute. Den bästa strategin för en nykomling är att följa bloggar på nätet och läsa inlägg regelbundet för att hålla jämna steg.  Det kan ta ett par månader, men du kommer att  förstå alla detaljer i SEO och vad det kan göra för ditt varumärke.

Landskapet i digital marknadsföring rör sig med ljusets hastighet. Implementera  SEO kan mycket väl vara en av de bästa affärsbeslut du någonsin kommer att göra.

2. Det är en bluff

Sanningen att säga, det finns bedragare inom digital marknadsföring som lever på det faktum att många företagare är inte särskilt bekanta med SEO.
Google är i ständig förändring med uppdateringar av algoritm. Om någon garanterar dig en topposition i SERPS… Det är mer än troligt att de bara försöker stjäla dina pengar. Utbilda dig själv så mycket som möjligt innan du beslutar att gå vidare med SEO. Det finns en hel del gratis resurser att börja med, läs våra nyheter och  guider och detta kommer att ge dig den information du behöver för att få bollen i rullning.

3. SEO specialist kan förstöra mitt företag

Det är sant att ett konstant flöde av dåliga SEO beslut kan utlösa förödelse på en webbplatsens organisk ranking. Men detta skulle bara ske i en situation där företagets ägare går blint all-in direkt, vilket sällan är fallet.
Det är klokt att börja med baby steg så att, förutom att få en uppfattning om din potentiella ROI, kommer du att bygga en relation mellan SEO byrå och ditt marknadsföringsteam innan du köper några jätte språng.

4. Det är för dyrt

Det fina med SEO är att du kan börja i liten skala och ta din tid för att avgöra om du ska göra stora drag. Låt oss ta en titt på ett hypotetiskt exempel från en sak Marketing.
Säg att det finns ett företag som startar små med en $ 1000 per månad investering. Med analys hiitar de flera relevanta sökord som ger mer än 35.000 sökningar per månad. Om deras webbplats visas på första sidan av sökresultaten för dessa sökord, skulle den genomsnittliga klickfrekvensen (CTR) vara 2 procent. Om de omvandlar 5 procent av besökarna skulle deras genomsnittliga försäljningsvärdet vara $ 100.

Baserat på ekvationen, deras SEO ROI är 250%.

Du kan se varför 72 procent av företagare känner att en bra SEO-strategi drastiskt förbättrat sina marknadsföringsinsatser.

Traditionella former av marknadsföring kan vara mycket dyra. Till exempel, en genomsnittlig tv-reklam – från produktion till media köper – kan kosta runt 10000 till 150000 kr, och ROI kan vara svårt att spåra.

Beslutet att investera i SEO bör tas på allvar. Men oavsett hur stort eller litet du börjar, mer än troligt, kommer du att se en stark datadriven avkastning.

5. Jag kommer inte att kunna kvantifiera utgifterna

Detta är en mycket vanlig missuppfattning. Använda verktyg för lead generation och landningssidor är ett bra sätt att få mätbara trafik till din webbplats. Oavsett hur stor eller liten din projekt är, visningar, klick, sökord och trafikkällor kan spåras i en detaljerad bild. Instrumentpaneler i Google Analytics ger dig en omfattande bild av var din webbplats står.

6. Skapa innehåll är ett slöseri med pengar

Detta är långt från sanningen. SEO och innehåll går hand i hand. Helt enkelt skapa trafik till webbplats är en sak. Investera i högkvalitativt innehåll är nyckeln till att skapa värde och uppmuntra användarna att stanna på din webbplats. En studie genomförd av Ascend2 och rapporteras av eMarketer fann att 72 procent av marknadsförare tror att relevant innehåll skapelsen är den mest effektiva taktiken i deras SEO ansträngningar.
Trafiken är i princip värdelös om läsaren har ingen anledning att stanna på din webbplats. Detta är skälet till att uttrycket ”innehåll är kung”, är så utbredd och kommer att fortsätta att vara i många år framöver. När du skapar innehåll, fråga sig om det är unikt material.

7. Resultaten kommer inte komma snabbt nog

De kommer inte snabbt. Men tänk på att om de gjorde det, skulle du kastas bort lika lätt när en ny konkurrent kommer. Det är vad du behöver göra: bara stanna kvar och vara konsekvent.

Hur lång tid tar det för SEO att börja arbeta? Svar: Det beror på. De flesta SEO-byråer kommer att berätta det tar cirka fyra till sex månader att börja se resultat. Dock kommer de resultat du ser på sex månader med största sannolikhet att vara betydligt sämre än vad du kommer att se om ett år.

Nyckeln är att hålla allt. Om du väljer att investera i SEO, var beredd att det tar tid. Men du kommer att vara tacksam i slutet.

Det är upp till dig

Vid första anblicken kan SEO se ut som ett berg att bestiga. Kanske det viktigaste att ta till sig när man överväger SEO är att det bidrar till att jämna ut spelplanen. Om det görs bra, kan det ge de mindre företagen så mycket möjlighet att få uppmärksamhet på SERPS som de större företagen.