Invester i organisk SEO

Google Adwords är en effektiv marknadsföringskanal där du når människor när de söker efter det som du erbjuder på Google. Din annons visas i samband med sökresultatet. Google Adwords är just de annonser som syns antingen högst upp, till höger eller längst ned på Google.

En av fördelarna med Google AdWords är att du kan sätta en budget och på ett enkelt sätt hamna på förstasidan på Google snabbt.

Vad är Google AdWords?




Betalningsmodellen är PPC (Pay per click). Det betyder att du endast betalar för annonsen när någon klickar på din annons. Så du behöver inte att oroa dig att du ska betala någonting varje gång din annonsens visas. Nej, du betalar endast när någon klickar.

Hur börjar man annonsera på Adwords?

Du kan antingen sätta upp kampanjen själv men för att inte riskera att förlora pengar så kan det vara värt att låta ett certifierad SEM och SEO företag titta på det.
AdWords styrs av en stor mängd olika faktorer: en kombination mellan bud, kvalité på annonserna, kvalité  på landningssidor och annat.

Att annonsera på världens mest använda sökmotor Google är ett effektivt sätt att driva fler relevanta besökare till din sajt och tjäna pengar på din onlineannonsering. Med Adwords vet du alltid vad du får tillbaka av din investering. Det finns många verktyg och rapporter som berättar vad som fungerar och hur du kan förbättra dina kampanjer. Adwords ger dig full kontroll över din investering. Och dessutom så kan du ställa in så att annonserna endast ska visas för personer som söker inom en viss geografisk region, språk etc.

Några tips:

  • Välj endast relevanta sökord och fraser
  • Vissa sökord kan kosta mycket men deras synonymer kan bli mycket billiga
  • Se till att landningssida är relevant och innehåller dina sökord
  • Sätt en realistisk budget
  • Var noga med rubriker och innehåll i dina annonser
  • Det går att lägga till platslänkar i annonsen till olika undersidor på din sajt
  • Använd minst två olika annonser för att se vilken som fungerar bäst
  • Följ upp dina kampanjer för att se vilka sökord som fungerar och inte
  • I Google Adwords mäts visningar, klick, klickfrekvens och annat som kan vara mycket intressant
  • Lägga till konverteringsspårning så kan du se vilka annonser konverterar bäst
  • Anlita en byrå som kan hjälpa dig att sätta upp kampanjen, optimera och minimera risken att du kommer att förlora pengar pga dåliga inställningar